Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10469/16386
Type: Artículo
Title: Democracia y educación: notas sobre la enseñanza militar en Argentina y Brasil
Other Titles: Democracy and education: Notes over military training in Argentina and Brazil
Authors: Penido, Ana
Kalil Mathias, Suzeley
Mei, Eduardo
Issue: Sep-2020
Publisher: Quito, Ecuador : Flacso Ecuador
ISSN: 1390-1249
e-ISSN: 1390-8065
Citation: Penido, Ana, Suzeley Kalil Mathias y Eduardo Mei. 2020. Democracia y educación: notas sobre la enseñanza militar en Argentina y Brasil o Democracy and education: Notes over military training in Argentina and Brazil. Íconos. Revista de Ciencias Sociales, 68/24(3): 39-56.
Keywords: ARGENTINA
BRASIL
DEMOCRACIA
EDUCACIÓN MILITAR
FUERZAS ARMADAS
REGÍMENES BUROCRÁTICO AUTORITARIOS
Format: p. 39-56
Description: Este artículo nace del entendimiento de que las innumerables intervenciones militares, los pronunciamientos y las décadas durante las cuales Argentina y Brasil vivieron bajo regímenes de excepción, representan un obstáculo para la democracia y revelan la importancia de la formación de soldados subordinados a las autoridades civiles. De esta motivación surgen cuatro premisas fundamentales: i) la educación de los militares es esencial para superar la autonomía y para construir la subordinación militar a los civiles; ii) la educación militar también es fundamental para formar profesionales aptos para la Defensa del país al cual se sirve; iii) la autonomía en esta área dificulta la consolidación de la democracia y la política de cooperación en Defensa; iv) la reducción de las diferencias entre los sistemas educativos civil y militar facilita las políticas de cada operación de Defensa y fomenta valores específicos de la democracia.
This article assumes that the countless military interventions and coups, and the decades in which both Argentina and Brazil lived under dictatorships; constitute an obstacle for democracy and reveal the importance of educating soldiers on the importance of military subordination to civilian authorities. Four major findings can be derived from the above assumptions, i) a new educational approach is unavoidable if military autonomy is to be overcome and if military subordination to civilian authorities is to take root; ii) Military education is also crucial in the training of competent military leaders, able to fulfill their duties to the countries they serve; iii) Military autonomy hampers democratic consolidation and international cooperation in defense issues; iv) Reducing the differences between military training and the civilian educational system facilitates operational defense policies and fosters the internalization of democratic values into the ranks.
Rights: openAccess
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Ecuador
URI: http://hdl.handle.net/10469/16386
Appears in Collections:Revista Íconos No. 68, sep. 2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RFLACSO-Ic68-03-Penido.pdfArtículo - revista304,9 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons