Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10469/17151
Type: Artículo
Title: Ciencia política en Ecuador, 2005-2019. Una disciplina en búsqueda de institucionalización
Other Titles: Political Science in Ecuador, 2005-2019. A discipline in search of institutionalization
Authors: Zamora Aviles, Edgar Alberto
Jervis Pastor, María Paz
Issue: May-2021
Publisher: Quito, Ecuador : Flacso Ecuador
ISSN: 1390-1249
e-ISSN: 1390-8065
Citation: Zamora Aviles, Edgar Alberto y María Paz Jervis Pastor. 2021. Ciencia política en Ecuador, 2005-2019. Una disciplina en búsqueda de institucionalización o Political Science in Ecuador, 2005-2019. A discipline in search of institutionalization. Íconos. Revista de Ciencias Sociales, 70/25(2): 193-221.
Keywords: CIENCIA POLÍTICA
DESARROLLO DISCIPLINAR
ECUADOR
ESTUDIOS POLÍTICOS
INVESTIGACIÓN POLÍTICA
RELACIONES INTERNACIONALES
Format: p. 193-221
Description: En este artículo analizamos el desarrollo de la ciencia política como disciplina académica en Ecuador entre 2005 y 2019, en función de tres ejes relacionados con su institucionalización: evolución de la formación universitaria de grado y posgrado, de las publicaciones científicas “desde Ecuador” en revistas indexadas “de alto impacto” (SCOPUS, ISI- WoS), y la dinámica de la comunidad académica. Obtuvimos la información primaria mediante revisión documental de fuentes oficiales de educación superior; además realizamos un análisis bibliométrico de publicaciones científicas en los mencionados índices y entrevistas a miembros de la comunidad académica del área.
This article explores the development of political science as an academic discipline in Ecuador between 2005 and 2019. Three main institutionalization- related dimensions are scrutinized: advancement of training at universities, both at the undergraduate and graduate levels; progression of Ecuadorian- originated publications in high-impact indexed scientific journals, (such as those included in SCOPUS, ISI-WoS) and the evolution of the local academic community. Primary data was obtained from a documentary revision of official higher education reports. Additionally, a bibliometric analysis of scientific publications was performed in the above indexed journals. Finally, a set of interviews was made with members of the local academic community.
Rights: openAccess
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Ecuador
URI: http://hdl.handle.net/10469/17151
Appears in Collections:Revista Íconos No. 70, may. 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RFLACSO-Ic70-11-Zamora.pdfArtículo - revista1,23 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons