Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10469/18310
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCarvalho Da Silva, Marcia Regina-
dc.date2020-03-
dc.date.accessioned2022-06-02T19:43:56Z-
dc.date.available2022-06-02T19:43:56Z-
dc.identifier.citationCarvalho Da Silva, Marcia Regina. 2020. Paulo Emílio Salles Gomes e a conservação do patrimônio cinematográfico brasileiro o Paulo Emílio Salles Gomes and the conservation of the Brazilian cinematographic heritage o Paulo Emilio Salles Gomes y la conservación del patrimonio cinematográfico brasileño. Chasqui 142: 303-316.es_ES
dc.identifier.issn1390-1079-
dc.identifier.issne-ISSN: 1390-924X-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10469/18310-
dc.descriptionEste artigo apresenta um perfil do crítico e historiador Paulo Emilio Salles Gomes um dos mais completos intelectuais brasileiros, pioneiro no ensino e pesquisa de cinema, com atuação em festivais e congressos nacionais e internacionais, e um forte defensor da necessidade de conservação dos filmes em arquivos, lutando pela criação da Cinemateca Brasileira. Seu percurso de vida construiu avanços fundamentais para a área de cinema no Brasil, instigando um debate cultural mais amplo e inaugurando os estudos de história do cinema brasileiro, colaborando definitivamente para a escrita da história da comunicação no país.es_ES
dc.descriptionThis article presents a profile of the critic and historian Paulo Emilio Salles Gomes, one of the most complete Brazilian intellectuals, a pioneer in film teaching and research, acting in national and international festivals and congresses, and a strong advocate of the need to preserve films in archives, fighting for the creation of the Brazilian Cinematheque. His life course built fundamental advances for the Brazilian film industry, instigating a broader cultural debate and inaugurating the history studies of Brazilian cinema, definitively collaborating in the writing of the history of communication in the country.es_ES
dc.descriptionEste artículo presenta un perfil del crítico e historiador Paulo Emilio Salles Gomes uno de los más completos intelectuales brasileños, pionero en la enseñanza e investigación de cine, con actuación en festivales y congresos nacionales e internacionales, y un fuerte defensor de la necesidad de conservación de las películas en los archivos, luchando por la creación de la Cinemateca Brasileña. Su trayectoria de vida construyó avances fundamentales para el área de cine en Brasil, instigando un debate cultural más amplio e inaugurando los estudios de historia del cine brasileño, colaborando definitivamente para la escritura de la historia de la comunicación en el país.es_ES
dc.formatp. 303-316es_ES
dc.languagepores_ES
dc.publisherQuito, Ecuador : CIESPALes_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Ecuador*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ec/*
dc.subjectCINEes_ES
dc.subjectPERIODISMOes_ES
dc.subjectCULTURAes_ES
dc.subjectHISTORIAes_ES
dc.subjectCOMUNICACIÓNes_ES
dc.subjectBRASILes_ES
dc.titlePaulo Emílio Salles Gomes e a conservação do patrimônio cinematográfico brasileiroes_ES
dc.title.alternativePaulo Emílio Salles Gomes and the conservation of the Brazilian cinematographic heritagees_ES
dc.title.alternativePaulo Emilio Salles Gomes y la conservación del patrimonio cinematográfico brasileñoes_ES
dc.typearticlees_ES
dc.tipo.spaArtículoes_ES
Appears in Collections:Chasqui No. 142

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
REXTN-Ch142-18-Carvalho.pdfArtículo - revista346,14 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons