Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10469/18690
Type: Artículo
Title: Madres, padres y representantes en la educación durante la pandemia. La dicotomía rural-urbana en Ecuador
Other Titles: Mothers, fathers, and guardians in education during the pandemic. The rural-urban dichotomy in Ecuador
Authors: Cárdenas Tapia, Juan
Pesántez Avilés, Fernando
Torres Toukoumidis, Angel
Issue: Sep-2022
Publisher: Quito, Ecuador : Flacso Ecuador
ISSN: 1390-1249
e-ISSN: 1390-8065
Citation: Cárdenas Tapia, Juan, Fernando Pesántez Avilés y Angel Torres Toukoumidis. 2022. Madres, padres y representantes en la educación durante la pandemia. La dicotomía rural-urbana en Ecuador o Mothers, fathers, and guardians in education during the pandemic. The rural-urban dichotomy in Ecuador. Íconos. Revista de Ciencias Sociales, 74/26(3): 95-115.
Keywords: ZONA URBANA
ZONA RURAL
PAPEL DE LA FAMILIA
PANDEMIA
EDUCACIÓN VIRTUAL
ECUADOR
Format: p. 95-115
Description: En este artículo se analiza la implicación de las madres, los padres y representantes legales en el aprendizaje activo de niños y niñas que cursan grados de primaria y secundaria en un escenario particular: la enseñanza en línea durante la pandemia por la covid-19 en Ecuador. Para ello, se aplicó un cuestionario de 45 preguntas a una muestra de 6206 personas segmentadas según su zona geográfica. En el área rural, el grado de involucramiento en el proceso de enseñanza-aprendizaje virtual se refleja, particularmente, al establecer el horario de sueño y en la aceptación por parte de los y las estudiantes de las críticas sobre las actividades realizadas.
This article analyzes the involvement of mothers, fathers, and legal guardians in the active learning of children in primary and secondary schools in a particular scenario: online learning during the COVID-19 pandemic in Ecuador. For this purpose, a 45-question survey was applied to a sample of 6,206 people, segmented according to their geographic areas. In the rural area, the degree of involvement in virtual teaching-learning processes is reflected, in particular, in the establishment of sleep schedules and the acknowledgement by student of criticisms of their activities.
Rights: openAccess
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Ecuador
URI: http://hdl.handle.net/10469/18690
Appears in Collections:Revista Íconos No. 74, sep. 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RFLACSO-Ic74-06-Cardenas.pdfArtículo - revista931,1 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons