Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10469/21156
Type: Artículo
Title: Desajuste educativo y ajuste económico: ¿cómo respondió el mercado de trabajo mexicano ante la pandemia?
Other Titles: Educational mismatch and economic adjustment: How did the Mexican job market respond to the pandemic?
Authors: Escoto Castillo, Ana Ruth
Navarrete López, Emma Liliana
Issue: May-2024
Publisher: Quito, Ecuador : Flacso Ecuador
ISSN: 1390-1249
e-ISSN: 1390-8065
Citation: Escoto Castillo, Ana Ruth y Emma Liliana Navarrete López. 2024. Desajuste educativo y ajuste económico: ¿cómo respondió el mercado de trabajo mexicano ante la pandemia? o Educational mismatch and economic adjustment: How did the Mexican job market respond to the pandemic?. Íconos. Revista de Ciencias Sociales, 79/28(2): 121-145.
Keywords: COMPETENCIA PROFESIONAL
CONDICIONES DE TRABAJO
TRABAJO
PANDEMIA
SALARIO
SECTOR INFORMAL
Format: páginas 121-145
Description: En México, la llegada de la covid-19 afectó la participación laboral de la mayoría de la población. A propósito de ese fenómeno, con este artículo se busca medir los niveles de desajuste educativo –por sobreducación y subeducación– antes y después del cierre de actividades decretado ante la pandemia. Se revisan los cambios en el ajuste educativo entre el primer trimestre de 2020 y el tercero del mismo año, sumando además el primer trimestre de 2021. La atención se centra en si se modificaron los perfiles sociodemográficos y si esto implicó cambios en las condiciones de los desajustados, o si bien estos fueron producto de la crisis. Due to the arrival of COVID-19 in Mexico, a majority of the population was affected in terms of their labor participation. This article aims to measure the levels of educational mismatch –overeducation and undereducation– in Mexico before and after the closure of activities decreed during the pandemic. The research examines changes in educational adjustment from the first quarter of 2020 to the third quarter of the same year and the first quarter of the following year, and it investigates whether there were modifications in sociodemographic profiles, changes in the conditions of those experiencing educational mismatch, and if these dynamics were a result of the crisis.
Rights: openAccess
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Ecuador
URI: http://hdl.handle.net/10469/21156
Appears in Collections:Revista Íconos No. 79, may. 2024

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RFLACSO-Ic79-07-Escoto.pdfArtículo - revista1,17 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons