Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10469/24214
Type: Artículo
Title: Conocimiento indígena africano para prevenir la violencia: una propuesta analítica
Other Titles: African Indigenous Knowledge to Prevent Violence: An Analytical Proposal
Authors: Cardona Garriga, Helena
Issue: May-2025
Publisher: Quito, Ecuador : Flacso Ecuador
ISSN: 1390-3691
1390-4299 (en línea)
Citation: Cardona Garriga, Helena. 2025. Conocimiento indígena africano para prevenir la violencia: una propuesta analítica o African Indigenous Knowledge to Prevent Violence: An Analytical Proposal. Urvio. Revista Latinoamericana de Estudios de Seguridad, 42: 47-63.
Keywords: CONOCIMIENTO
POBLACIÓN INDÍGENA
ESTUDIOS DE GÉNERO
PAZ
SEGURIDAD
VIOLENCIA
Format: páginas 47-63
Description: Introducción: el conocimiento indígena engloba la sabiduría ancestral que moldea las costumbres, creencias y dinámicas de la sociedad actual. De la misma manera que se han integrado las prácticas tradicionales para resolver conflictos, esta misma sabiduría también debería ser incluida para prevenir la violencia. Objetivo: este artículo ofrece una aproximación teórica sobre cómo el conocimiento indígena africano puede integrarse en los mecanismos de prevención de conflictos violentos. Introduction: indigenous knowledge encompasses ancestral wisdom that shapes the customs, beliefs, and dynamics of today's society. Just as traditional practices have been integrated into conflict resolution, this same wisdom should also be included in violence prevention. Objective: this article offers a theoretical approach on how African indigenous knowledge can be integrated into mechanisms for preventing violent conflict.
Rights: openAccess
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Ecuador
URI: http://hdl.handle.net/10469/24214
Appears in Collections:Revista Urvio No. 42, may. 2025

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RFLACSO-Ur42-03-Cardona.pdfArtículo - revista2,53 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons