Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10469/24472
Type: Artículo
Title: Estrategias pedagógicas para fortalecer la lectura y la escritura de sexto grado en la U.E.B. "Andrés bello" . Ciudad Bolívar- estado Bolívar Venezuela
Other Titles: Teaching strategies to strengthen sixth grade reading and writing at the b.e.u. "andres bello" city of Bolívar-Bolivar state - Venezuela
Authors: Barreto Baca, Berkis Yuraima
Issue: 2025
Publisher: Bolívar, Venezuela : UBV
ISSN: 3006-8827
Citation: Barreto Baca, Berkis Yuraima. 2025. Estrategias pedagógicas para fortalecer la lectura y la escritura de sexto grado en la U.E.B. "Andrés bello" . Ciudad Bolívar- estado Bolívar Venezuela o Teaching strategies to strengthen sixth grade reading and writing at the b.e.u. "andres bello" city of Bolívar-Bolivar state - Venezuela. Revisión Sistemática. Orinoco Pensamiento y Praxis. Revista arbitrada de Investigación Social, Diversidad Cultural y Poder Popular (24): 39-63.
Keywords: CIENCIAS DE LA EDUCACIÓN
MÉTODO DE ENSEÑANZA
REDACCIÓN
ESCUELA PRIMARIA
VENEZUELA
PARTICIPACIÓN COMUNITARIA
Format: páginas 39-63
Description: La presente investigación tuvo como propósito analizar, categorizar, evaluar e implementar estrategias pedagógicas, lúdicas y didácticas contextualizadas para fortalecer las competencias lectoras y escritoras en estudiantes de sexto grado de la Unidad Educativa Bolivariana “Andrés Bello”, ubicada en Ciudad Bolívar, Estado Bolívar, Venezuela. Desde un enfoque cualitativo y bajo el paradigma de la Investigación Acción Participativa (IAP), se desarrolló un proceso reflexivo y colaborativo que involucró activamente a docentes, estudiantes y representantes, generando transformaciones significativas en las prácticas educativas. The purpose of this research was to analyze, categorize, evaluate, and implement contextualized pedagogical, recreational, and didactic strategies to strengthen reading and writing skills in sixth-grade students at the Andrés Bello Bolivarian Educational Unit, located in Ciudad Bolívar, Bolívar State, Venezuela. Using a qualitative approach and the Participatory Action Research (PAR) paradigm, a reflective and collaborative process was developed that actively involved teachers, students, and representatives, generating significant transformations in educational practices.
Rights: openAccess
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Ecuador
URI: http://hdl.handle.net/10469/24472
Appears in Collections:Revista Orinoco Pensamiento y Praxis No. 24

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
REXTN-OPYP24-03-Barreto.pdfArtículo - revista1,44 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons