Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10469/24472
Type: | Artículo |
Title: | Estrategias pedagógicas para fortalecer la lectura y la escritura de sexto grado en la U.E.B. "Andrés bello" . Ciudad Bolívar- estado Bolívar Venezuela |
Other Titles: | Teaching strategies to strengthen sixth grade reading and writing at the b.e.u. "andres bello" city of Bolívar-Bolivar state - Venezuela |
Authors: | Barreto Baca, Berkis Yuraima |
Issue: | 2025 |
Publisher: | Bolívar, Venezuela : UBV |
ISSN: | 3006-8827 |
Citation: | Barreto Baca, Berkis Yuraima. 2025. Estrategias pedagógicas para fortalecer la lectura y la escritura de sexto grado en la U.E.B. "Andrés bello" . Ciudad Bolívar- estado Bolívar Venezuela o Teaching strategies to strengthen sixth grade reading and writing at the b.e.u. "andres bello" city of Bolívar-Bolivar state - Venezuela. Revisión Sistemática. Orinoco Pensamiento y Praxis. Revista arbitrada de Investigación Social, Diversidad Cultural y Poder Popular (24): 39-63. |
Keywords: | CIENCIAS DE LA EDUCACIÓN MÉTODO DE ENSEÑANZA REDACCIÓN ESCUELA PRIMARIA VENEZUELA PARTICIPACIÓN COMUNITARIA |
Format: | páginas 39-63 |
Description: | La presente investigación tuvo como propósito analizar, categorizar, evaluar e implementar estrategias pedagógicas, lúdicas y didácticas contextualizadas para fortalecer las competencias lectoras y escritoras en estudiantes de sexto grado de la Unidad Educativa Bolivariana “Andrés Bello”, ubicada en Ciudad Bolívar, Estado Bolívar, Venezuela. Desde un enfoque cualitativo y bajo el paradigma de la Investigación Acción Participativa (IAP), se desarrolló un proceso reflexivo y colaborativo que involucró activamente a docentes, estudiantes y representantes, generando transformaciones significativas en las prácticas educativas. The purpose of this research was to analyze, categorize, evaluate, and implement contextualized pedagogical, recreational, and didactic strategies to strengthen reading and writing skills in sixth-grade students at the Andrés Bello Bolivarian Educational Unit, located in Ciudad Bolívar, Bolívar State, Venezuela. Using a qualitative approach and the Participatory Action Research (PAR) paradigm, a reflective and collaborative process was developed that actively involved teachers, students, and representatives, generating significant transformations in educational practices. |
Rights: | openAccess Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Ecuador |
URI: | http://hdl.handle.net/10469/24472 |
Appears in Collections: | Revista Orinoco Pensamiento y Praxis No. 24 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
REXTN-OPYP24-03-Barreto.pdf | Artículo - revista | 1,44 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License