Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10469/306
Type: Artículo
Title: Emprendimientos asociativos, empresas recuperadas y economía social en la argentina
Other Titles: Associative enterprises, recuperated companies and the social economy in argentina
Authors: Deux Marzi, María Victoria
Vázquez, Gonzalo
Issue: Jan-2009
Publisher: FLACSO sede Ecuador
Citation: Deux Marzi, María Victoria; Vázquez, Gonzalo. Emprendimientos asociativos, empresas recuperadas y economía social en la argentina = Associative enterprises, recuperated companies and the social economy in argentina. En: Íconos: revista de Ciencias Sociales, Quito: FLACSO sede Ecuador, (n.33, enero 2009): pp. 91-102. ISSN: 1390-1249
Keywords: EMPRENDIMIENTOS
EMPRESAS RECUPERADAS
ASOCIATIVIDAD
ECONOMÍA SOCIAL
SOSTENIBILIDAD
ASSOCIATIVE ENTERPRISES
RECUPERATED COMPANIES
ASSOCIATIVITY
SOCIAL ECONOMY
SUSTAINABILITY
Description: Hacia fines de siglo XX Argentina atravesaba una crisis social, política y económica de dimensiones inéditas cuyos rasgos más significativos se tradujeron en el aumento de la pobreza y la desigualdad y en una crisis estructural del mercado de trabajo. En este contexto, han surgido numerosas estrategias de recuperación o generación de nuevas fuentes de trabajo, algunas de las cuales se las identifica como parte de un amplio y heterogéneo conjunto de experiencias de economía social. En particular, en este trabajo nos centraremos en el análisis de 611 emprendimientos asociativos mercantiles y 50 empresas recuperadas de Argentina, a fin de caracterizar estas experiencias y mostrar su desempeño en relación a la recuperación y creación de fuentes de trabajo. Para ello nos basaremos en los datos construidos en el estudio “Emprendimientos socioeconómicos asociativos: su vulnerabilidad y sostenibilidad” (ICO-UNGS, 2006).
Towards the end of the twentieth century, Argentina faced a social, political and economic crisis of monumental dimensions. This emergency translated into increased poverty and inequality, and a structural crisis in the job market. In this context, a number of strategies arose, aimed at recuperating some of the loss, and generating new possibilities in the job market. Some of these strategies were identified as part of a wide-ranging and heterogeneous series of experiments in social economics. This work will focus on an analysis of 611 associate market initiatives and 50 recuperated companies in Argentina, for the purpose of characterizing these experiences and showing their drive to create and regenerate sources of employment. To achieve this, we will take as our starting point the data collected for the Study “Socio- Economic Associative Initiatives: Vulnerability and Sustainability” (ICO-UNGS, 2006).
URI: http://hdl.handle.net/10469/306
Appears in Collections:Revista Iconos No. 33, ene. 2009

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RFLACSO-I33-08-Deux.pdf362,62 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.