Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10469/3506
Type: Artículo
Title: Diseño curatorial en la poética y política de la etnografía actual: Una Conversación entre Tarek Elhaik y George E. Marcus
Other Titles: Curatorial Designs in the Poetics and Politics of Ethnography Today: a Conversation between Tarek Elhaik and George E. Marcus
Authors: Elhaik, Tarek
Marcus, George E.
Issue: Jan-2012
Publisher: Quito : FLACSO sede Ecuador
ISSN: 1390-3691
Citation: Elhaik, Tarek y Marcus, George E. Diseño curatorial en la poética y política de la etnografía actual: Una Conversación entre Tarek Elhaik y George E. Marcus (Dossier) = Curatorial Designs in the Poetics and Politics of Ethnography Today: a Conversation between Tarek Elhaik and George E. Marcus. En: Íconos: Revista de Ciencias Sociales. Antropología visual en Latinoamérica, Quito: FLACSO sede Ecuador, (no. 42, enero 2012): pp. 89-104. ISSN: 1390-1249.
Keywords: PRÁCTICA CURATORIAL
ETNOGRAFÍA
TRABAJO DE CAMPO
MONTAJE
DISEÑO
ARTE CONTEMPORÁNEO
ANTROPOLOGÍA
CURATORIAL PRACTICE
ETHNOGRAPHY
FIELDWORK
MONTAGE
DESIGN
CONTEMPORATY ART
ANTHROPOLOGY
Format: p. 89-104
Description: En este diálogo, George Marcus y Tarek Elhaik empiezan reexaminando los cambios en la práctica investigativa y los paradigmas iniciados hace más de veinte años por las deliberaciones de Writing Culture y continúan evaluando el devenir de esos debates en el pensamiento y la práctica antropológica contemporánea. Entre una figura clave del momento de Writing Culture y un antropólogo formado en el período que siguió a esas discusiones se produce un intercambio, una exploración y un refinamiento de afinidades conceptuales. La conversación genera un conjunto de conceptos estratégicos clave del repertorio modernista y cosmopolita, apreciado por ambos antropólogos (montaje, diseño, instalación), que influye en la figura emblemática del trabajo de campo. El llamado de Marcus a principios de los 90 por una etnografía como antídoto al realismo desesperanzador de películas y textos etnográficos y de los recientes “para-sitios” de performances en el Centro de Etnografía de la Universidad de California en Irvine se combina con la propuesta de Elhaik de la práctica curatorial como procedimiento, método y modo de producción teórica que abra la posibilidad para idear y componer un “libro-instalación”. La conversación propone tales figuras emergentes y nuevos experimentos como modos alternativos de mediación de la etnografía en proceso y, quizás, como sustitutos del trabajo de campo en sí mismo.
This dialogue between GeorgeMarcus and Tarek Elhaik begins by re-visiting the shifts in research practice and paradigms initiated more than twenty years ago by the Writing Culture discussions and proceeds to evaluate the after-life of those debates in contemporary anthropological thought and practice. Conceptual affinities are exchanged, probed and refined between a key figure of theWriting Culture moment and an anthropologist trained in the aftermath of those discussions. The conversation brings a set of key strategic concepts from the cosmopolitan modernist repertoire dear to both anthropologists (montage, design, installation) to bear upon the emblematic figure of fieldwork. It foldsMarcus’ call in the early 90s for an ethnographics as an antidote to the hopeless realism of ethnographic films and texts and recent performative “para-sites” at his Center for Ethnography at UC Irvine with Elhaik’s deployment of curatorial practice as a procedure, method and mode of theoretical production that opens the possibility for thinking and composing an ‘installation book’. The conversation proposes these emerging figures and new experiments with form as alternate modes of mediation of ethnography in process and, perhaps, as surrogates to fieldwork itself.
URI: http://hdl.handle.net/10469/3506
Appears in Collections:Revista Iconos No. 42, ene. 2012

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RFLACSO-I42-06-Elhaik.pdf157,36 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.