Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10469/3858
Type: Artículo
Title: La violencia como estrategia, para formar liderazgo estudiantil
Other Titles: Violence as a strategy to form student leadership
Authors: Hurtado, Eladia
Issue: 2012
Publisher: Bolivar, Venezuela : UBV
ISSN: 22448314
Citation: Hurtado, Eladia. La violencia como estrategia, para formar liderazgo estudiantil = Violence as a strategy to form student leadership. En: Orinoco Pensamiento y Praxis. Revista arbitrada de Investigación Social, Diversidad Cultural y Poder Popular. Bolívar, Venezuela : UBV, (no. 01, año 2012): pp. 59-69. ISSN: 22448314.
Keywords: LIDERAZGO ESTUDIANTIL
VIOLENCIA ESTUDIANTIL
CONFLICTOS
AGRESIVIDAD
SALUD PÚBLICA
CONSUMO DE ALCOHOL
DROGAS
VENEZUELA
STUDENT LEADERSHIP
STUDENT VIOLENCE
CONFLICT
AGGRESSION
PUBLIC HEALTH
ALCOHOL CONSUMPTION
DRUGS
Format: p. 59-69
Description: La violencia se ha trasformado en un problema de salud pública, según la asamblea Mundial de la Salud, (AMS) en el año (1996), acrecentándose en Venezuela la violencia estudiantil. La cual se ha convertido en tema de interés en los últimos años, el índice de mismo, pareciera propagarse cada día. Motivo por el cual se presenta la siguiente investigación de tipo fenomenológica de campo descriptiva, con variable como: Estrato social, consumo de alcohol o droga, consumo de cigarrillo, comunicación y forma de resolver los conflictos. La cual fue realizada en una (1) Universidad en el Municipio Heres del Estado Bolívar, en el año 2010, con una muestra de 500 estudiantes de ambos sexos. Arrojando como resultado un alto contenido de agresividad y violencia verbal, caracterizada por gritos y amenazas, como formas de llamar la atención para ejercer en un liderazgo dentro de los salones de clases, utilizando en algunas ocasiones la violencia física como una forma de resolver los conflictos.
Violence has been transformed into a public health problem, according to the World Health Assembly (WHA) in the year (1996), Venezuela increasing for student violence. Which has become a topic of interest in recent years, the same rate, it seems to spread every day. Why research shows the following phenomenological, descriptive field with variable as: Social status, alcohol or drug consumption, smoking, communication and how to resolve conflicts. Which was conducted in one (1) in the Municipality Heres University in Bolivar State, in 2010, with a sample of 500 students of both sexes. Shedding results in a high verbal aggression and violence, characterized by shouts and threats, as ways to draw attention to exercise leadership within the classroom, sometimes using physical violence as a way to resolve conflicts.
Rights: openAccess
URI: http://hdl.handle.net/10469/3858
Appears in Collections:Revista Orinoco Pensamiento y Praxis No. 01

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
REXTN-OPYP01-06-Hurtado.pdf1,88 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.