Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10469/5808
Type: Artículo
Title: Seis debates abiertos sobre el sumak kawsay
Other Titles: Six open debates on sumak kawsay
Authors: Hidalgo Capitán, Antonio Luis
Cubillo Guevara, Ana Patricia
Issue: Jan-2014
Publisher: Quito : FLACSO Sede Ecuador
ISSN: 1390-1249
Citation: Hidalgo, A. y Cubillo, A. (2014). Seis debates abiertos sobre el sumak kawsay (Dossier) = Six open debates on sumak kawsay. En: Íconos. Revista de Ciencias Sociales. En busca del sumak kawsay, 18(48): 25-40. ISSN: 1390-1249.
Keywords: SUMAK KAWSAY
BUEN VIVIR
DESARROLLO SOCIAL
MODERNISMO
INDÍGENAS
SOCIALISMO
ECOLOGÍA
GOOD LIVING
SOCIAL DEVELOPMENT
MODERNISM
INDIGENOUS
Format: p. 25-40
Description: Este ensayo trata de arrojar luz sobre seis debates abiertos en torno al sumak kawsay: sobre su significado, su traducción, su origen, su referente cultural, su relación con el desarrollo y su dirección de destino. Dichos debates son analizados a partir de la premisa de que los autores que participan en ellos lo hacen desde diferentes paradigmas culturales (cosmovisión andina, modernismo o post-modernismo) y desde distintas corrientes de pensamiento (socialista y estatista, indigenista y “pachamamista” o ecologista y post-desarrollista).
This essay seeks to shed light on six open debates about sumak kawsay: Its meaning, translation, origin, cultural referent, relation with development, and direction. Such debates are analyzed from the premise that the authors who participate in them do so from different cultural paradigms (Andean worldview, modernism, or post-modernism) and from different schools of thought (socialist and statist, indigenist and “pachamamista”, or ecologist and post-developmentalist).
URI: http://hdl.handle.net/10469/5808
Appears in Collections:Revista Iconos No. 48, ene. 2014

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RFLACSO-02-Ic48-Hidalgo.pdf262,26 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.