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http://hdl.handle.net/10469/628
Tipo de Material: | Artículo |
Título : | Medardo Ángel Silva: las voces inefables y el ser cholo en Guayaquil |
Otros Títulos : | Medardo Ángel Silva: unuterrable voices and being cholo in Guayaquil |
Autor : | Benavides, Hugo |
Fecha de Publicación : | ene-2007 |
Ciudad: Editorial : | Quito : FLACSO sede Ecuador |
Cita Sugerida : | Benavides, Hugo. Medardo Ángel Silva: las voces inefables y el ser cholo en Guayaquil (Dossier) = Medardo Ángel Silva: unuterrable voices and being cholo in Guayaquil. En: Íconos: revista de ciencias sociales, Quito: FLACSO sede Ecuador, (n.27, enero 2007): pp. 107-117. ISSN: 1390-1249 |
Descriptores / Subjects : | SILVA, MEDARDO ÁNGEL, 1898-1919 CHOLO POESÍA CULTURA POPULAR GUAYAQUIL (ECUADOR) POETRY POPULAR CULTURE |
Resumen / Abstract : | El artículo busca entender el gran poder que la sensibilidad de Silva obtuvo sobre su ciudad natal, explorando
algunos de los principales sentimientos que le permitieron alcanzar un lugar paradigmático
dentro de los linderos auto-reflexivos de Guayaquil. Propone que varias generaciones de guayaquileños
han utilizado a Silva como un espejo de múltiples niveles para reflejar sus complicadas imágenes de ausencia,
pesadillas coloniales y las formas institucionales de un rechazo civilizador. The article looks to assess the particular power that Silva’s sensibility came to have over his city of origin, exploring what are some of the major sentiments or tropes that enabled Silva’s paradigmatic place in the city’s understanding of itself and its way of being? What are some of the major effects of sentiments that catapulted themselves again and again to the city’s multiple generations? The article also explores how these same effects of sentiments would contribute to Silva’s high regard in the official culture, and evidences the fact that Silva’s iconic figure has continuously and historically reflected the city’s own ambivalence over its own questions of origins and identity. Finally, the article poses that in Silva, fleeing streams of Guayaquilean generations have had a mirror with myriad levels of realities upon which to reflect their own bitter truths of un-belonging, colonial nightmares, and rejecting consequences of civilizing manners and norms. |
URI: | http://hdl.handle.net/10469/628 |
Aparece en las colecciones: | Revista Iconos No. 27, ene. 2007 |
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