Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10469/6911
Type: Artículo
Title: “Siento, existo y luego… pienso”: contribuciones para la construcción del conocimiento científico
Other Titles: “I feel, I exist and then… I think”: Contributions to the Construction of Knowledge
Authors: Perlo, Claudia Liliana
López Romorini, María Verónica
Issue: Jun-2014
Publisher: Maracaibo, Venezuela : Universidad del Zulia
ISSN: 1315-5216
Citation: Perlo, Claudia Liliana y María Verónica López Romorini. 2014. “Siento, existo y luego… pienso”: contribuciones para la construcción del conocimiento científico (Artículos) = “I feel, I exist and then… I think”: Contributions to the Construction of Knowledge. Utopía y Praxis Latinoamericana. Revista Internacional de Filosofía Iberoamericana y Teoría Social, 19(65):75-90.
Keywords: ONTOEPISTEMOLOGÍA
VIVENCIA
EXPERIENCIA
CONOCIMIENTO CIENTÍFICO
Format: p. 75-90
Description: Se trata de un trabajo teórico-metodológico, producto de más de 20 años de trabajos de investigación empírica en educación. El mismo presenta una reflexión onto-epistemológica sobre la construcción del conocimiento científico. En la introducción se desarrollan conceptos en torno al conocer y al vivir, sustentados en la teoría biológica del conocimiento. Luego se aborda un desarrollo histórico sobre el concepto de vivencia. A continuación se revisa la subestimación de dicho concepto en el campo científico, en relación a la sobrevaloración del concepto de experiencia. Seguidamente se señala la necesidad de resignificar la experiencia e incorporar la vivencia como métodos integrados en el proceso de construcción del conocimiento. Finalmente se realizan aportes específicos al campo de la investigación, desde una perspectiva que integra a nivel metodológico, la reflexividad, las emociones y el cuerpo.
This article is a theoretical-methodological work, product of more than 20 years of empirical research in education. It presents an onto-epistemological reflection on the construction of scientific knowledge. In the introduction, concepts are developed around knowing and living, based on the biological theory of knowledge. A historical development of the concept of experience is presented. Next, underestimation of the concept of experience in the scientific field, in the sense of what one has lived through (vivencia), is reviewed, in relation to overvaluation of the concept of experience, in the sense of what one has learned from living. The need to give new meaning to experience and incorporate vivencia as integrated methods in the process of constructing knowledge are pointed out. Finally, specific contributions are made to the field of research from a perspective that integrates reflexivity, the emotions and the body on a methodological level.
URI: http://hdl.handle.net/10469/6911
Appears in Collections:Utopía y Praxis Latinoamericana, No. 65

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
REXTN-UPL65-06-Perlo.pdfArtículo - revista241,73 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.