DSpace Repository

Claves para transformar el currículo en el sistema escolar chileno tras la pandemia

Show simple item record

dc.creator Moreira Arenas, Alexis
dc.creator Ferreira Pinto, Israel
dc.creator Obregón Reyes, Jennifer
dc.creator Quiero Bastías, Máximo
dc.date 2022-09
dc.date.accessioned 2022-10-14T21:42:06Z
dc.date.available 2022-10-14T21:42:06Z
dc.identifier.citation Moreira Arenas, Alexis, Israel Ferreira Pinto, Jennifer Obregón Reyes y Máximo Quiero Bastías. 2022. Claves para transformar el currículo en el sistema escolar chileno tras la pandemia o Keys for transforming the curriculum of the Chilean education system after the pandemic. Íconos. Revista de Ciencias Sociales, 74/26(3): 53-72. es_ES
dc.identifier.issn 1390-1249
dc.identifier.issn e-ISSN: 1390-8065
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10469/18688
dc.description El currículo en Chile ha estado tensionado en las últimas décadas y si consideramos las implicancias de la pandemia, la tensión crece y se profundiza. Esto repercute en la gestión curricular de los establecimientos escolares, donde los problemas detectados exigen un análisis de los elementos en clave sistémica. En este artículo, por medio de la revisión de evidencia nacional e internacional, reflexionamos sobre la gestión curricular durante la pandemia, centrándonos en la educación escolar. Se abordan las tensiones y los desafíos utilizando como referencia los estándares indicativos de desempeño vigentes en Chile. es_ES
dc.description The curriculum in Chile has been under pressure in recent decades and, considering the implications of the pandemic, the pressure has spread and deepened. This situation has had repercussions for the curricular management of schools, where problems detected require a systemic analysis of their elements. In this article, through a review of national and international evidence, we reflect on curriculum management during the pandemic, focusing on primary school education. Tensions and challenges are addressed using the indicative performance standards currently in force in Chile as a reference. es_ES
dc.format p. 53-72 es_ES
dc.language spa es_ES
dc.publisher Quito, Ecuador : Flacso Ecuador es_ES
dc.rights openAccess es_ES
dc.rights Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Ecuador *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ec/ *
dc.subject COVID-19 es_ES
dc.subject CURRÍCULO es_ES
dc.subject EDUCACIÓN es_ES
dc.subject GESTIÓN CURRICULAR es_ES
dc.subject PANDEMIA es_ES
dc.subject SISTEMA ESCOLAR es_ES
dc.title Claves para transformar el currículo en el sistema escolar chileno tras la pandemia es_ES
dc.title.alternative Keys for transforming the curriculum of the Chilean education system after the pandemic es_ES
dc.type article es_ES
dc.tipo.spa Artículo es_ES


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

openAccess Except where otherwise noted, this item's license is described as openAccess