(Re)conocimiento en tiempos de distanciamiento. Una propuesta metodológica de investigación-acción
Loading...
Date
Authors
Viera Córdova, Paola
relationships.isAuthorOf2
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Quito, Ecuador : Flacso Ecuador
item.qr.title
item.qr.description
item.metrics.title
Altmetric
Dimensions
PlumX
Scopus
Abstract
Description
Inspirándose en los conceptos estadio en el espejo y esquema óptico, de Jacques Lacan, este artículo propone una metodología de investigación-acción que aporte al (re)conocimiento, diálogo y escucha de las relaciones intersubjetivas de quienes forman parte del espacio educativo en un tiempo histórico en particular: el confinamiento por la emergencia sanitaria por COVID-19. La pregunta que guía el texto es: ¿cómo generar un aporte al espacio educativo a través de actos de (re)conocimiento y (re)creación de lazos sociales en tiempos de confinamiento? El análisis del tema se realizó a través de una investigación-acción en psicosociología con orientación psicoanalítica, empleando dispositivos grupales, singulares y de mediación a través del arte y los productos audiovisuales.
Finding inspiration in Lacan’s concepts of the stadium in the mirror and the optical scheme, this article puts in dialogue and listens to the intersubjective relationships of those who are part of the educational space: tea- chers, students and their families, in a particular historical time: the confinement by the health emergency by COVID-19. The guiding question is: How to contribute with acts of (re)knowledge and (re)creation of social links in times of confinement in the educational space? Its approach and contribution were made through an action-research in psychosociology with a psychoanalytic orientation, using group, singular and mediation devices through art and audiovisual products.
Finding inspiration in Lacan’s concepts of the stadium in the mirror and the optical scheme, this article puts in dialogue and listens to the intersubjective relationships of those who are part of the educational space: tea- chers, students and their families, in a particular historical time: the confinement by the health emergency by COVID-19. The guiding question is: How to contribute with acts of (re)knowledge and (re)creation of social links in times of confinement in the educational space? Its approach and contribution were made through an action-research in psychosociology with a psychoanalytic orientation, using group, singular and mediation devices through art and audiovisual products.
item.page.contenido
item.page.tipo
article
item.page.isbn
item.page.paginacion
p. 75-99
item.page.lugar
item.page.cita
Viera Córdova, Paola. 2020. (Re)conocimiento en tiempos de distanciamiento. Una propuesta metodológica de investigación-acción o (Re)cognition in times of distance. A methodological proposal for action research. Mundos Plurales. Revista Latinoamericana de Política y Acción Pública, 7(2):75-99.
Collections
Endorsement
Review
Supplemented By
Referenced By
Creative Commons license
Except where otherwised noted, this item's license is described as openAccess

