Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10469/5814
metadata.dc.tipo.spa: Artículo
Title: “Corriendo de atrás”: análisis de los concejos vecinales de Montevideo
Other Titles: “Running from Behind”: an Analysis of the Neighborhood Councils of Montevideo
metadata.dc.creator: Ferla, Paula
Marzuca, Alejandra
Serdült, Uwe
Welp, Yanina
metadata.dc.date: Jan-2014
Publisher: Quito : FLACSO Sede Ecuador
ISSN: 1390-1249
Citation: Ferla,P... [et al.] (2014). “Corriendo de atrás”: análisis de los concejos vecinales de Montevideo (Temas) = “Running from Behind”: an Analysis of the Neighborhood Councils of Montevideo. En: Íconos. Revista de Ciencias Sociales. En busca del sumak kawsay, 18(48): 121-137. ISSN: 1390-1249.
Keywords: MONTEVIDEO
URUGUAY
DEMOCRACIA PARTICIPATIVA
PARTICIPACIÓN CIUDADANA
POLÍTICAS PÚBLICAS
CONCEJOS VECINALES
ESCUELAS DE CIUDADANÍA
PARTICIPATORY DEMOCRACY
CITIZEN PARTICIPATION
PUBLIC POLICY
NEIGHBORHOOD COUNCILS
CITIZENSHIP SCHOOLS
metadata.dc.format: p. 121-137
Description: Con la intención de profundizar en uno de los temas centrales para la investigación actual sobre democracia participativa, este trabajo analiza la incidencia del diseño institucional sobre la participación ciudadana, centrándose en una experiencia concreta: los concejos vecinales de Montevideo. Con esta intención se analiza a) el diseño institucional de dichos concejos, b) su incidencia sobre la definición de políticas públicas, c) su funcionamiento en tanto “escuelas de ciudadanía” y d) los niveles de adhesión ciudadana que convocan. Las conclusiones del estudio señalan que el diseño limita considerablemente los resultados de los concejos vecinales tanto en términos de la influencia que tienen en la toma de decisiones como para el desarrollo de virtudes cívicas y capital político. Asimismo se concluye que el declive de la participación a lo largo del tiempo se relaciona con el diseño institucional.
With the intention of exploring one of the central themes in current studies on participatory democracy, this study analyzes the influence of institutional design on citizens’ participation, focusing on a concrete experience –the neighborhood councils of Montevideo. The following is analyzed: a) The institutional design of these councils, b) The influence of these councils on the definition of public policies, c) Their operation as “citizenship schools,” and d) The levels of citizen support that they convoke. The conclusions of the study signal that design considerably limits the performance of neighborhood councils in terms of both the influence that they have in decision-making as well as the development of civic virtues and political capital. Thus, it is concluded that declines in participation over time is related to institutional.
URI: http://hdl.handle.net/10469/5814
Appears in Collections:Revista Iconos No. 48, ene. 2014

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