La configuración del mercado de trabajo hoy en día responde directamente a la división sexual del trabajo, la cual realiza una valoración social asimétrica y configura diferenciales en las experiencias de mujeres y varones en lo relativo a roles y tareas. Esto no solo reparte las ocupaciones por género y segrega vertical y horizontalmente el mercado, sino que configura una lógica en la que la responsabilidad de la reproducción de la vida es tarea de las mujeres de manera casi exclusiva. De acuerdo con ello, esta tesis se propone comprender las desigualdades de género con relación a las trayectorias laborales posibles, para el caso de jóvenes mujeres que habitan en barrios segregados de la Provincia de Buenos Aires. Concretamente, busca seguir de cerca la pandemia del de investigación con una mirada que busca estar atenta al modo en que los patrones tradicionales de género inciden en las decisiones y posibilidades de las jóvenes, dando como resultado experiencias perjudicadas. Por su parte, los estudios de juventud aportan al tema sugiriendo una mirada enfocada en los procesos de transición hacia la adultez, con fuerte ancla en el pasaje del mundo de la educación al mundo del trabajo. Para realizar la investigación se sostiene una estrategia metodológica cualitativa, que se basa en la realización de entrevistas semi estructuradas a jóvenes madres de entre 20 y 29 años, con el objetivo de relevar sus experiencias de manera profunda. Los resultados muestran la profundización de la sobrecarga de trabajo de cuidados no remunerado para las mujeres en el especial escenario de la pandemia por COVID-19, una estática repartición de esta y diferentes formas en que es percibida para los distintos miembros de una familia. En relación al trabajo remunerado se pudo dar cuenta de la manera en que la doble jornada laboral perjudica la participación en empleos formales y en empleos de carga horarias de jornada completa. Se observa que la conciliación se sostiene en diferentes estrategias y soportes para que se vuelva posible.
The configuration of the labor market today responds directly to the sexual division of labor, which makes an asymmetrical social valuation and configures differentials in the experiences of women and men in terms of roles and tasks. This not only distributes occupations by gender and segregates the market vertically and horizontally, but also configures a logic in which the responsibility for the reproduction of life is almost exclusively the task of women. Accordingly, this thesis aims to understand gender inequalities in relation to possible labor trajectories in the case of young women living in segregated neighborhoods in the Province of Buenos Aires. Specifically, it seeks to closely follow the tension between paid work and unpaid care work in the daily lives of young women. It focuses on the period marked by the COVID-19 pandemic, taking as a time frame the period corresponding to the beginning of the reclusions in the country, March 2020, and the time at which the interviews were conducted, November 2021. Specifically, the research focuses on the Municipality of Avellaneda, which
is a special case as it has a network of sixteen Municipal Kindergartens located in various neighborhoods with vulnerable conditions. From the contributions of feminist economics, the research problem is configured with a view that seeks to be attentive to the way in which traditional gender patterns affect the decisions and possibilities of young women, resulting in disadvantaged experiences. For their part,
youth studies contribute to the topic by suggesting a look focused on the processes of transition to adulthood, with a strong anchor in the passage from the world of education to the world of work.
To carry out the research, a qualitative methodological strategy was used, based on semi-structured interviews with young mothers between 20 and 29 years of age, with the objective of deeply revealing their experiences. The results show the deepening of the overload of unpaid care work for women in the specialscenario of the COVID-19 pandemic, a static distribution of this work and different ways in
which it is perceived by the different members of a family. In relation to paid work, it was possible to see how the double working day hinders participation in formal jobs and in jobs with full-time workloads. It was observed that reconciliation is supported by different strategies and supports to make it possible.